måndag 4 maj 2009










Teknik i förskolan och skolan


Jag har varit och tittat hur förskolan stimulerar barnens tekniska sida med material och möjligheter att leka med tekniken i fokus. Jag anser att den förskolan jag har gjort mina fältstudier på stimulerar barnens alla sätt och är fascinerad att hur förkolelärarna arbetar. De är idérika och medvetna om vad de har för olika tankar bakom material och inredning. De har byggt en glasskiosk på gården som både barn kan sälja glass ifrån och som förskolelärarna tänkt att sälja glass ifrån på förskolans dag. På vintern är kiosken ett stall.




Jag ser tekniken i mycket på förskolan, och visst finns det teknik när barnen leker med hink och spade. Här på bilden har flickorna även bundit ett snöre i hinken för att bära i.....det är teknik.




Mer uppenbar teknik som barnen kan använda sig av på förskolan är magnetlådorna som synns här på bilden. Det är något som barnen leker mycket med. Det finns även mekano och sådant material som kapla vilket är tillgängligt för barnen jämt. Däremot finns på bilden en låda med gamla elektriska prylar som jag tror skulle vara uppskattat för alla barn att skruva med. Tekniken finns både omedvetet och medvetet i förskolan. Det handlar bara om att vilja lyfta fram den. Därmot är den inte lika tydlig i skolan. Tekniken faller troligen bort något som ämne bakom de andra huvudämnena. Alla skolor i Mariestad har däremot beställt in lådor från Balthazar där det finns teknik med i bilden. I kursplanen för No och Teknik är målet att eleverna ska få experimentera och uppleva teknikeb genom undersökning. Där finns även mål om att konstruera och bygga. Tekniken blir mer som ett hjälpmedel och ämnesövergripande i skolan.

1 kommentar:

  1. Håller med dig Sandra om att det finns mycket teknik inom förskolans värld. Mycket teknik som vi inte tänker på. Under en dag på förskolan observerade jag några barn som satt på en gunga, en sådan där gunga som barnen kan sitta på var sin sida och "gunga upp och ner" med ett avlångt mellanrum mellan platserna. (Svårt att beskriva=.)När det ena barnet klev av åkte ju det andra barnen ner mot marken. Detta moment startade förskolebarnens tankar. De försökte hitta föremål som var lika tunga så att det blev jämn vikt mellan det ena barnet och föremålen på andra sittplatsen. Det var så härligt att de dem när de funderade och ordnade!
    Och visst var det också teknik!

    SvaraRadera