tisdag 26 maj 2009

Teknik i skolan

Jag sitter och funderar på vad jag har sett för teknik i skolan. Vad jag kommer fram till är att den känns undanskymd. Oftast har man sina teman , du läser om rymden i trean, osv.

Det jag har sett på min fältstudieplats är att de gjort var sitt hus/lägenhet vilket innehåller mycket teknik. Huset är byggt utifrån en skokartong och eleverna har sedan fått inreda dem med egentillverkade saker. Att konstruera är ett utmärkt sätt att använda sig av tekniken på många olika sätt. eleverna måste fundera på vilka material som passar till vad, vilka verktyg de behöver samt hur de skall få sakerna att hålla.

Jag har blivit inspirerad av Anna-Stinas föreläsning om teknik då hon bad oss att intervjua något vardagsverktyg, exempelvis en sax, ett gem, en blyertspenna med mera. I en sådan övning kan man också väva in idéhistoria. Eleverna kan då söka information, gärna med hjälp av internet och sedan skriva sin egna berättelse om det intervjuade verktyget.

Jag ser inga hinder med att lyfta in teknik i såväl skola som förskola, barnen tycker det är spännande och kul och det är väl en anledning god nog?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar