tisdag 26 maj 2009

Lärandetillfälle i skolan Malin oc Sofie

Lite sent men nu kommer det i alla fall... Såg att det låg opublicerat... Smarta Malin

Vi började med att dela klassen i två grupper med åtta elever i varje. Sofie började sedan med ena gruppen medan resterade arbetade med klassläraren i ett anslutande rum.

Vi läste sagan för båda grupperna och provade sedan materialen som nämns i sagan för att introducera hur de skulle arbeta med testplattan. den första gruppen fick sedan testa några av oss valda saker och sedan välja fritt i klassrummet. Vad vi såg då var att eleverna ville prova om datorn, cd-spelaren och andra elektronikprylar ledde ström vilket vi inte ville att de skulle göra då det kan skada produkterna. Den säkerhetsinformationen som vi först tänkt ta upp senare fick vi ta redan då vilket ledde till att vi lade in det i introduktionen för grupp 2.

När eleverna provade olika material fick de föra in dem i ett protokoll under rubrikerna leda/isolera. I båda grupperna var eleverna kreativa och provade sin omgivning. När eleverna testat en stund avslutade vi denna del med att varje par fick nämna ett matterial som ledde- och ett som isolerade ström.

Nästa del var nu att i grupper om fyra elever diskutera tre frågor:
  • Vart finns den slutna strömkretsen i vardagen?
  • Hur skulle det se ut utan den?
  • Vilka föremål med slutna strömkretsar har ni utnyttjat idag?

Efter att eleverna diskuterat en stund diskuterade vi frågorna i hela gruppen och eleverna fick tala om vad de kommit fram till.

Vi avslutade dagen med att bilda en sluten strömkrets och på så sätt få kycklingen att pipa.

Vi utvärderade dagen genom att fråga om eleverna kunde ledande och isolerande material både genom att fråga efter dessa eller att nämna ett material och fråga om det var ledande eller isolerande.

Vid utvärdering kunde eleverna beskriva vilka material som ledde- och isolerade ström. Vi fick hjälpa dem lite på traven för att de skulle hitta orden men annars visste de vilka material som hörde hemma vart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar