söndag 24 maj 2009

Teknik i förskolan

På den förskolan där jag gjort mina fältstudier har jag sett teknik i olika former. De har bland annat konstruerat ett eget memory. När de skulle tillverka korten så har de lagt fokus på barnens intressen. Alla barnen fick först fundera ut ett favorit djur eller leksak som de ville ha på sitt kort. Det djuret eller leksaken som de bestämde sig för att använda fick de sedan leta efter på en bild på datorn, detta med hjälp av personalen. Barnen tyckte att det var spännande att leta efter just sin bild och de var mycket engagerade. Alla bilderna skrev de sedan ut. Efter detta fick alla barnen en och en med datorns hjälp skriva ner vad deras bild föreställde, även den här lappen skrevs ut. Sedan använde barnen saxar för att klippa ut sina djur/leksaker och text samt lim för att montera dem på små färgade ark. Texten monterades på blåa triangelformade pappersbitar och djuren/leksaken monterades på röda kvadratformade pappersbitar. När detta var gjort var det dags för att laminera korten. Nu har förskolan ett välfungerande memory som är mycket omtyckt av barnen och inte undra på det när de själva har varit med att skapa detta spel. När barnen gjorde detta spelet använde de sig av en hel del tekniska prylar och nu efteråt när de spelar sitt spel tränar de sig bland annat i matematik genom de olika formerna på korten, färgerna samt när de parar ihop korten och de får även in en hel del svenska i detta också. Så tänk att en sån liten enkel sak kan få så många nya kunskapsupptäckter för barnen på förskolan.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar