torsdag 30 april 2009

Planering skolan

Mål

Mål ur läroplanen
Skolan skall sträva efter att varje elev
utvecklar nyfikenhet och lust att lära
lär sig att utforska, lära och arbeta… tillsammans med andra,
(Skolverket 2006:2, sid. 9)
Skolan ansvarar för att varje elev efter genomgången grundskola
känner till och förstår grundläggande begrepp och sammanhang inom de naturvetenskapliga, tekniska… kunskapsområdena, (Skolverket 2006: sid 10)
Mål ur kursplanen
Mål att sträva mot inom fysik
Skolan skall i sin undervisning i fysik sträva efter att eleven
utvecklar kunskap om grundläggande fysikaliska begrepp inom… elektricitetslära…,
utvecklar kunskap om den fysikaliska vetenskapens kunskapsbildande metoder, särskilt vad gäller formulering av hypoteser…,
(Skolverket 2008, sid 57)
Mål som elevens skall ha uppnått i slutet av det femte skolåret
Eleven skall:
ha insikt i tekniska tillämpningar av den elektriska kretsen…,
ha egna erfarenheter av systematiska observationer, mätningar och experiment,
känna till några exempel där fysikaliska upptäckter har påverkat vår kultur och världsbild,
(Skolverket 2008, sid 59)

Våra egna mål med lektionen
Eleverna skall lära sig begreppen leda och isolera samt få förståelse för begreppen sluten strömkrets och strömbrytare.
Eleverna skall i par få möjlighet att ställa hypoteser utifrån vilka föremål som leder och isolerar ström samt pröva dessa.
Eleverna skall kunna minst tre föremål som antingen leder eller isolerar ström.
Kunna nämna tre saker i vardagen som innehåller en sluten strömkrets.
Eleverna skall kunna förklara hur en sluten strömkrets fungerar i stort.
Ledande material
Sluten krets

Vad
Introducera fenomenet sluten strömkrets genom att laborera med vilka föremål som leder och isolera ström. För att eleverna skall få en medvetenhet om den slutna strömkretsen betydelse i vardagen kommer vi att diskutera vart den förekommer.

Hur
Introducera vad vi skall göra
Läsa "Sagan om sluten strömkrets"
Vi återkopplar till sagen och provar då gemensamt om en sked och/eller bomull leder ström. Detta fungerar som introduktion till elevernas egna laborerande.
Eleverna får i par prova vilka föremål som leder/isolerar ström både genom att prova föremål vi har med oss och föremål från klassrummet som de själva får hämta. Då de provar ett föremål får de sedan skriva det under leda eller isolera på det arbetsblad de får av oss.
Föra en diskussion kring vad eleverna hittat som leder/isolerar ström.
Poängtera att eluttagen är farliga och att man inte får leka med dem. Peka på att man inte får hantera ström om man inte är elektriker.
Diskussion i grupper med cirka 4 elever. Prata om strömbrytare.
Vart finns den slutna strömkretsen i vardagen?
Hur skulle det se ut utan den?
Vilka föremål med slutna strömkretsar har ni utnyttjat idag?
Sammanfattande diskussion i hela gruppen.
Avsluta med att skapa en sluten strömkrets med barnen och kycklingen. Varför piper kycklingen nu?
Material
Bomull
Skedar
Batterier
Banankontakter
Glödlampor
Material som barnen får prova exempelvis:
Spik
Gem
Kork
Plast
Trä
Kycklingen
Sagan om Sluten strökrets

För vem
För elever i grundskolans tidiga år (år 2-3)

Utvärdering
Använda Cartoonen och se om eleverna kan förklara varför kycklingen piper. Cartoonen fungerar som en start då vi vill få svar på om eleverna har tagit till sig följande från lektionen:
vad som leder samt isolerar ström och exempel på föremål som innehåller en sluten strömkrets,
förklara hur en sluten strömkrets fungerar i stort
Ledande material
Sluten krets

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar