torsdag 30 april 2009

Planering förskolan

Mål

Mål ur läroplanen
Förskolan skall sträva efter att varje barn
utvecklar självständighet och tillit till sin egen förmåga,
utvecklar sin förmåga att lyssna, berätta, reflektera och ge uttryck för sina uppfattningar,
tillägnar sig och nyanserar innebörden i begrepp, ser samband och upptäcker nya sätt att förstå sin omvärld,
utvecklar sin förståelse för… naturvetenskapliga fenomen….
(Skolverket 2006:1 sid. 9)

Våra egna mål
Barnen skall i par få möjlighet att ställa hypoteser utifrån vilka föremål som leder och isolerar ström samt pröva dessa.
Barnen skall under tillfället få möjlighet att tillägna sig begrepp så som sluten strömkrets, strömbrytare, leda och isolera.
Barnen skall under tillfället få möjlighet att utveckla en förståelse för hur en sluten strömkrets fungerar.

Vad
Introducera fenomenet sluten strömkrets genom att laborera med vilka föremål som leder och isolera ström.

Hur
Introducera vad vi skall göra
Läsa "Sagan om sluten strömkrets"
Vi återkopplar till sagen och provar då gemensamt om en sked och/eller bomull leder ström. Detta fungerar som introduktion till barnens egna laborerande.
Barnen får i par prova vilka föremål som leder/isolerar ström både genom att prova föremål vi har med oss och föremål från förskolan som de själva får hämta.
Samtal om vad som barnen hittat som leder/isolerar ström. Koppla ihop med strömbrytaren till taklamporna.
Poängtera att eluttagen är farliga och att man inte får leka med dem. Peka på att man inte får hantera ström om man inte är elektriker.
Avsluta med att skapa en sluten strömkrets med barnen och kycklingen. Varför piper kycklingen nu?
Material
Bomull
Skedar
Batterier
Banankontakter
Glödlampor
Material som barnen får prova exempelvis:
Spik
Gem
Kork
Plast
Trä
Kycklingen
Sagan om Sluten strökrets

För vem
Barn i åldrarna 4-5år

Utvärdering
Använda Cartoonen och se om barnen kan förklara varför kycklingen piper.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar