Idag har jag varit ute på min fältstudieplats och bland annat tittat på "teknik" och jag får medge att jag blev mäkta imponerad av det jag såg. När jag har varit på den här skolan tidigare tycker jag inte att jag har sett så mycket av just teknik. Det har känts som att det inte har varit ett prioriterat område.
När jag kom in i klassrummet idag och såg mig kring så stod det fullt av robotar i hela klassrummet som eleverna hade uppfunnit och konstruerat själva. De hade gjort ritningar över sina robotar, gett dom ett namn samt gett dem olika egenskaper. Eleverna i klassen visade ett stort intresse för sina robotar och utan att jag hade frågat så mycket så var de i fullgång att visa och berätta om sina olika arbeten. Jag kunde verkligen se glädjen i elevernas ögon när de fick berätta om sina skapelser. Och visst är det den här glädjen man vill att eleverna ska känna inför sina arbeten. Min handledare hade mycket att berätta om detta arbetet och hon berättade stolt hur hon kunde se olika saker som eleverna hade utvecklat under detta arbetets gång. Bland annat hade hon märkt att samarbetet i grupp hade blivit mycket bättre, idéerna och elevernas kreativitet bara sprudlade och ihop med detta så hade elevernas intresse för skrivning och läsning ökat. Visst låter det häligt att en hel klass kan utvecklas och samtidigt ha så kul ihop om man som lärare hittar något som fångar allas intresse!
Inspirationen till detta arbete hade läraren fått ifrån en föreläsning om "snilleblixtar". Efter föreläsningen insåg hon att ett sånt här arbete skulle passa hennes klass då hon ville arbeta för att öka intresset för just teknik och naturvetenskap. Läraren berättade att materialet till just "snilleblixtar" är kostnadsfritt (via Dalenium) samt att man fritt får kopiera materialet från deras hemsida som är: www.snilleblixtarna.se
Materialet passar från förskolan till år 5 i skolan och det går att arbeta ämnesövergripande med det. Vilket jag ser som positivt då man kan vara flera lärare som får följa elevernas experiment och upptäckarglädje i olika ämnen. De aktiviteter och övningar som finns beskrivna på hemsidan är kopplade till läroplanen och de är indelade i 6 bas moment. Jag kommer nu med spänning se framemot nästa besök i klassen. Så tillsist vill jag bara göra er uppmärksamma på att detta är en hemsida ni inte får missa.
Åh vad spännande det verkade. Det får vi fråga efter när vi kommer till Dalénium den 20 mars! Lite kul att du sett robotar idag, för det har jag också gjort. Vid ett tidigare tillfälle hade en pojke ritat en robot som han edan hade byggt med hjälp av återvinningsmaterial. Resultatet blev en snygg robot och en mycket stolt pojke=). Det verkar kul att arbeta med uppfinningar med barn, har även sett detta på fritids där de hade "Uppfinnarverkstad". Barnen hittar så många kloka lösningar bara de får testa och fundera. Ska bli kul att få följa hur detta arbetet fortlöper!
SvaraRaderaJa, verkligen spännande! Jag får se till att hålla ögonen öppna jag med... =) På mina fältstudier i måndags tillverkade eleverna lerkrukor så som de gjordes på stenåldern med det mest användbara verktyget som vi har, nämligen händerna! Även detta krävde mycket koncentration och skapande teknik... Jag ska spana in länken som du hade med i ditt inlägg Sofie, verkar intressant...
SvaraRaderaKikade lite på snilleblixt-sidan och det verkar ju kul att göra dessa projekt! Det krävs en del engagemang från föräldrar för att ta med sig apparater och verktyg med mera. Hoppas det finns sådant engagemang så alla barn får hjälp av sina föräldrar. Jag tror att det är nyttigt att få plocka isär, undersöka och arbeta med händerna för att själv erfara det de ska lära sig.
SvaraRaderaKul att ni sett tekniken i praktiken! Det skulle jag haft med mig till Tomas Ginner, men jag hade inte hunnit läsa er blogg ända hit då. Det finns en norsk variant på snilleblixtar också som ni kan nå via http://nysgjerrigper.no
SvaraRadera