tisdag 3 mars 2009

Seminarium 3/3-09

Seminarium den 3/3 -09 Vi diskuterade inledningsvis hur man som lärare bör ha processen i fokus och inte enbart titta på rätta respektive felaktiga svar vid bedömningar. Det är även av stor vikt att läraren är noggrann med att eleverna verkligen förstått innehållet för att kunna göra en rättvis bedömning. Andersson (2008) skriver om dagböcker och menar att det är ett bra sätt för att elevers lärandeprocess och för att som lärare kunna se vart eleven ligger kunskapsmässigt. Andersson menar även att det är viktigt att se till elevens förkunskaper. Vi tror att det har stor betydelse för eleverna vilken kultur eller miljö de kommer ifrån samt vilken språklig bakgrund de har. Det är vid en bedömning viktigt att ta hänsyn till det då vi tar vissa kunskaper för givet och som naturligt vilket inte alltid är det för alla barn. Under seminariet enades vi om att det är viktigt att lägga stor vikt på de kunskaper som eleven behöver i vardagen och i det fortsatta livet. Det är dock enligt oss svårt för oss som lärare att avgöra vad för lärande och kunskaper som är mest relevant. Exempelvis om kunskapen om namn på massa huvudstäder men inte orsaken till huvudstadens uppklomst eller vice versa. Detta skapar givetvis en avvägning för oss som lärare i ett initialt skede av bedömningar. Vi vill betona att vi ser på bedömningar sm en fördel för elevens utveckling men även för lärarens skull. Det är genom att bedöma elevernas kunskaper som vi lärare kan kontrollera hur vår undervisning fungerat och vad som behövs ändras för att göra undervisningen bättre.

Angående mål tycker vi att det är viktigt att eleverna själva är väldigt delaktiga. Det är viktigt att eleverna vet vad de satt upp för mål samt påminns om dem. Det är därför av stor vikt att målenär relativt kortsiktiga för att eleven ska kunna se ett resultat av sott arbete. IUP är en till för att eleven ska kunna vara delaktig. Det är däremot viktigt att eleven själv får förvalta sina mål i exempelvis pärmen.

Utvärderingen är bra att tänka på kontinuerligt och påminna, fråga samt berömma eleven för att den ska se en faktisk utveckling och se sitt lärande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar