måndag 30 mars 2009

Susannes lärandetillfälle i skolan

Lärandetillfället genomfördes första lektionen på dagen tillsammans med tio elever i årskurs tre i klassrummet.

Som introduktion till lektionen berättade jag att vi skulle arbeta med något som kallas för sluten strömkrets och att eleverna även skulle få laborera på egen hand under lektionen vilket möttes med positiva reaktioner från dem. Efter detta läste jag sagan och efteråt kommenterade en pojke att han tyckte att sagan var ett bra sätt att förklara den slutna strömkretsen på, denna pojke hade mycket förkunskaper och kände antagligen att sagan stämde överrens med hans kunskaper. Vi pratade kring vad sagan handlade om och sedan introducerades testbrädorna och användningen av dessa då vi gemensamt provade om bomull och skeden är ledare eller isolatorer. Eleverna fick gissa och vi pratade kring ordens, leda och isolera, betydelse. Sedan fick eleverna två och två prova med testbrädorna vilka föremål som var ledare och isolatorer. De fick både använda de saker som jag hade med mig men även använda sådant som fanns i klassrummet. Eleverna fick även ett papper där de skulle fylla i de föremål som de provat och om de var ledare eller isolatorer. Först satt de vid sina bänkar och hämtade material men sedan började de även gå runt med sina testbrädor och fann då bland annat att handtaget i dörren leder ström. Alla grupperna kunde dra slutsatsen att det var metall som leder ström.

Efter en stunds laborerande samlade vi oss och skrev upp på tavlan de olika föremål som eleverna hittat som leder respektive isolerar ström. Vi drog sedan en gemensam slutsats att det är metall som leder ström, men att en del metall kan vara behandlad och därför inte leda ström exempel på detta var frökens ringklocka... Eleverna fick sedan diskutera i grupper om fyra vart den slutna strömkretsen finns i vardagen, hur många föremål med sluten strömkrets som de använt under morgonen samt fundera kring hur vardagen skulle se ut utan den slutna strömkretsen. Eleverna kom fram till att den slutna strömkretsen fanns i många saker i deras vardag och att de använde många av dessa saker flitigt och att vi är beroende av den… De hade svårt att föreställa sig sin vardag utan tv, dator, kylskåp, micro med mera. En pojke funderade ett steg längre och förklarade att om vi inte hade haft den slutna strömkretsen hade vi inte heller varit beroende av den… Klok tanke tycker jag! Sedan hade vi en sammanfattande diskussion i klassen och avslutade med kycklingen. Vi provade med att hålla varandra i öronen, i kläderna och i håret med blandade resultat…

Det märktes att eleverna hade olika förkunskaper inom ämnet och jag anser att klassen drog nytta av att främst två av dem hade goda kunskaper och kunde förklara på ett bra sätt så att de andra förstod… Kul att eleverna likt förskolebarnen tyckte att sagan hjälpte dem i sitt lärande!

1 kommentar:

  1. Du har också upptäckt att det inte är svårt att få med sig eleverna i ett undersökande arbetssätt! Ditt upplägg av lektionen tycks ha fungerat och du använt dig av flera olika strategier i din undervisning, som kan ha bidragit till att eleverna varit aktiva och delaktiga. Kul att ni skrivit en saga, kan ni ta med er den på torsdag? Jag är bara lite nyfiken.

    SvaraRadera