Idag har vi (Sofie och Malin) genomfört och observerat varsitt lärandetillfälle i förskolan. Barnen vi mötte var alla födda åren 2003 och 2004. Grupperna blev något skevt fördelade då Sofies grupp bestod av 5 flickor och 1 pojke medan Malins grupp bestod av 5 pojkar och 1 flicka. Orsaken till detta var att vi fick arbeta ed barn från olika avdelningar då det saknades ett stort antal 5-6åringar denna dag. Vi fick tillgången till ett eget rum där vi kunde samla barnen kring ett bord och sitta tillsammans utan att bli störda. Helt otroligt hur snabbt barn accepterar nya personer.
Vi startade med att läsa vår saga. För att leda in barnen på dagens uppgift provade vi om smörgåsar, bomull och skedar ledar ström med vår testbräda.
Leder skeden ström?
Här testar vi om smörgåsen leder ström
När vi provat om sakerna ur sagan leder eller isolerar ström plockade vi fram nya saker som barnen själva fick prova på. Eftersom alla barnen fick vara med och testa under introduktionen satte de genast igång och provade alla saker.
Vi testade nopper, duplo, gem (både av plast och metall, barnen upptäckte snabbt att metallgemet ledde ström medan plastgemet inte gjorde det), trä, sax med mera.
Här kommer bilder på när barnen prova samt några kommentarer från barnen...
Här kommer bilder på när barnen prova samt några kommentarer från barnen...
Dagen kommentar: "Åh min hund har fått elektronsjukan" =)
För att komma fram till denna diagnos sates hunden (modell mindre) i en sked och prövades sedan med testplattan, då lampan lös var diagnosen fastställd. Barn är underbara!
"Spiken gör så att lampan lyser" "Det fungerar, spiken fungerar"
När vi upplevde att barnen provat klart sorterade vi tillsammans in sakerna i två olika grupper, leda och isolera med hjälp av bilder från sagan. Barnen var duktiga på att veta vilka saker som ledde (gick snabbt) isolerade (gick trögt). Exempelvis kom de själva på att saxen skulle ligga i båda högarna eftersom plasten isolerade medan metallen ledde. Samma sak var det med garnbollen som hade en säkerhetsnål fastsatt på sig.
Som avslutning visade vi barnen kycklingen och bildade en sluten strömkrets genom att hålla varandra i handen. Vi demonstrerade strömbrytaren genom att ett barn i taget fick släppa sin ena hand vilket resulterade i att kycklingen slutade pipa. Vi kom fram till att det kycklingen pep för att vi ledde ström. När vi lekt klart med kycklingen frågade vi barnen om de kom i håg något material som ledde/isolerade ström och de hade många förslag. Kul!
Vad kul ni verkar ha haft tillsammans med barnen, de kan verkligen vara finurliga! Ska lägga ut lite om mina lärandetillfällen någon dag snart, bra jobbat!
SvaraRaderaJA vad kul med kort också! Det fanns tyvärr barn som inte fick vara med på kort i min grupp. Det är tråkigt att det ska behöva vara så då det verkligen kryddar upp beskrivningarna.
SvaraRaderaDet var faktiskt en väldigt kul uppgift och barnen, de stora som små, älskade experimentet!
Min utvärdering ska läggas ut imorrn tänkte jag!
Mvh Sandra
En utmärkt och tydlig dokumentation, där barns kreativa tankar och lösningar verkligen är tydliggjorda! Ni har också fått med flera begrepp som barnen lärt sig, leda-snabbt och isolera-trögt och de har fått in det i ett relevant sammanhang. Sagan har väl hjälpt era barn på traven i sin förståelse här också.
SvaraRaderaUnderbart avslut! Verkligen konkret upplevelse av en sluten strömkrets där basrnen själva får vara med och agera och se hur viktigt det är att kretsen är hel för att det skall fungera...
SvaraRadera//Emma