tisdag 7 april 2009

Teknik i förskolan och skolan

Både bland barnen och personalen på förskolan där jag gör mina fältstudier är digitalkameran och datorn självklara delar i verksamheten. Med hjälp av digitalkameran dokumenterar pedagogerna vad som görs och barnen kan med hjälp av detta föreviga sina skapelser. Datorn finns till förfogande då barnen kan spela spel och för pedagogerna då de arbetar med dokumentationen.

Bland de olika materialen på förskolan hittar jag även en del synlig teknik. Bland annat så finns det en typ av lego som barnen sätter ihop till olika skapelser med hjälp av skruvar och mejslar. Det finns även det som barnen kallar för att spika, på en platta fäster barnen olika former i trä med hjälp av hammare och spik.
Här är exempel på saker som barnen har gjort med hjälp av tekniken på förskolan...





















Tekniken finns även överallt i byggandet hos barnen då de med hjälp av kapplastavar, klossar, lego eller liknande konstruerar olika saker så som garage till sina bilar, bygger broar eller hagar till djuren. Utomhus finns det mycket teknik i sandlådan där barnen skapar, gräver med grävmaskinerna med mera.

Men på förskolan finns även den lite mer dolda tekniken som vi använder oss av i vår vardag, lamporna som lyser i taket, saxarna som vi använder för att klippa papper med och vattenkranen är exempel på denna teknik. De flesta av de saker som vi använder oss av har någon gång skapats för att förenkla ett moment, Ginner (2008) förklarar teknik som det som människan sätter mellan sig själv och sin omgivning för att uppfylla olika behov samt den kunskap som finnas kring problemlösningsprocessen… Med denna tanke i bakhuvudet blir tekniken på förskolan synlig på många ställen.


I klassen där jag gör mina fältstudier (årskurs 3) används datorn flitigt som hjälpmedel då eleverna skriver arbeten och liknande. Jag har även fått chansen att se en för mig ny typ av dator, den ser ut som ett litet tangentbord där skärmen sitter högst upp på själva tangentbordet. Detta är ett väldigt smidigt hjälpmedel då fler elever får chansen att skriva samtidigt som de kan sitta på sina platser. Jag ska försöka komma ihåg att fråga mer om de här datorerna nästa gång jag är på fältstudierna och även försöka ta en bild!
Även i skolan finns tekniken överallt, i lamporna, i saxarna, i pennvässaren med mera…


Jag anser att tekniken finns i vardagen både i förskolan och i skolan, frågan är snarare om vi gör barnen medvetna om den tekniken som faktiskt finns runt omkring oss?

Pratar vi tillräckligt om tekniken i skolan och på förskolan? Ibland tror jag att vi stirrar oss blinda på att vi måste ta med en massa nya material till eleverna/barnen när vi arbetar med tekniken istället för att titta närmare på den teknik som finns runt omkring oss som jag tror är minst lika spännande… Hur fungerar egentligen en så enkel sak som pennvässaren?

Får eleverna/barnen fundera kring hur vår vardag skulle se ut utan all den teknik som vi idag är beroende av?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar